Dag 30, Bikaner…Fort + camel farm - Reisverslag uit Bikāner, India van madelon van liere - WaarBenJij.nu Dag 30, Bikaner…Fort + camel farm - Reisverslag uit Bikāner, India van madelon van liere - WaarBenJij.nu

Dag 30, Bikaner…Fort + camel farm

Door: coen

Blijf op de hoogte en volg madelon

03 Oktober 2009 | India, Bikāner

03-10-2009

Onze reis vervolgt zich naar Bikaner, waar een mooi fort te bewonderen is. Ook is er een kamelen boerderij niet ver buiten de stad. De weg ernaar toe was gelukkig 100 keer beter als gisteren, en ik kon zelfs wat verhalen typen op mijn laptop. Ik ga sowieso proberen om mijn verhalen in de auto te schrijven omdat ik er alle tijd voor heb, en er savonds vaak ook niet echt zin meer in heb.

Onderweg kwamen we midden in het droge landschap opeens stukken groen gewas tegen. Dit schijnen pinda velden te zijn. Het is echt apart dat het hier nog zo goed groeit, omdat het verdere land er volledig uitgedroogd uit ziet. Wellicht dat ze het om de zoveel tijd wat besproeien want anders kan ik me er geen voorstelling bij maken.

Bikaner is een redelijk grote stad (530.000 inwoners) waar een groot fort gevestigd is. Het opvallende van dit fort is dat het niet op een tactische locatie gebouwd is zoals op een berg. Toch is het nooit veroverd geweest. En is daarom het beste, op de grond gebouwde, fort van India.
Na onze aankomst in ons hotel (wat weer prima in orde was) hebben we een bezoek aan het fort gebracht. In vele bezienswaardigheden hebben ze tegenwoordig audio guides. Het is goedkoop en makkelijk omdat je het nog eens terug kan horen, of vooruit kan spoelen als het vervelend saai is.
In het fort was veel aandacht besteed aan detail, en van top tot teen versierd met de mooiste decoraties. Totaal anders dan we in Sri Lanka gewend waren.

Na het bezoek zijn we voor een lokale sim kaart gaan kijken. Alleen is het nog niet zo makkelijk om er 1 te kopen als toerist. Maar met behulp van onze chauffeur is het uiteindelijk toch gelukt. Voor 7 euro cent sms’en we nu naar Nederland toe. Ons bellen via Skype kost 6 euro cent, en voor ons is het nu gratis om gebeld te worden.
Nadat we nog een broek gekocht hadden zijn we naar de camel farm gereden.
Hier word (zo gezegd) een hoop onderzoek gedaan, en word er ook kamelen melk verkocht.
Ook worden de botten van de kamelen verwerkt tot souvenirs en sieraden. En de huid tot kleden en kleren. Ik heb nog even een kamelen bot door mijn tepel overwogen, maar uit hygiënische overwegingen maar snel uit mijn gedachte gezet.

• 05 Oktober 2009 - 19:30

Märylein:

Het land van de kamelen...
    Jullie zijn op het moment dat ik dit type ( 5 oktober 's avonds om half 10) misschien wel op kamelensafari en slapen nu in de woestijn???
    In elk geval is er geen contact mogelijk; niet via sms,bellen, skype...
    Vind het eventjes niet zo makkelijk hoor...
    Ik vertrouw er maar op dat jullie op dit moment heerlijk samen liggen te slapen...ergens onder een oneindige sterrenhemel....
    Geen contact kunnen krijgen en niet weten of alles oke is vind ik, zeker 's avonds...best lastig...
    Denk veel aan jullie en mis jullie echt wel steeds meer...
    Hoop dat we elkaar snel weer horen,veel liefde voor jullie van mij xxxx

• 05 Oktober 2009 - 19:52

Märylein:

Overigens schitterende foto's ook daar in India!!!
    Madelon, wat zie je er kleurrijk en mooi uit. De shawl die we in Dusseldorf nog kochten voor in de tempels en in t vliegtuig staat je op allerlei manieren erg mooi.
    Koop in India maar wat kleurrijke shawls want ik zie op foto's zulke prachtige kleuren.

Veel mooie foto's ook van "rijke" gebouwen.
    Veel kunst en cultuur ook daar.

Landschap beduidend minder groen he.... jullie hadden het al over Slumdog Millionaire..we hebben de film zaterdagavond met z'n drietjes bekeken...nu een beetje met andere ogen nu jullie daar zijn...
    Ik begrijp nu wel dat je daar af en toe aan moest denken.
    Als het voor jullie ook zo afloopt is het goed...

• 06 Oktober 2009 - 10:17

Ad:

Hee reizigers, wat een prachtige trip maken jullie weer. Heb eens een beetje gekeken op internet, de gouden stad, de blauwe stad, taj mahal, allemaal hoogtepunten van India. Het contact gaat wat moeilijker nu, maar dat maakt de telefoongesprekken via Skype extra waardevol. Zie uit naar nieuwe verslagen. Groetjes uit een druilerig Middelburg.

• 06 Oktober 2009 - 13:04

Mirjam:

Hallo Coen en Madelon,
    Ook in Limburg grijs en regen, hoe anders is dat bij jullie> Ik hoorde vanmorgen in het journaal over de overstromingen in India. Is dat in het gebied waar jullie zijn? Ik lees jullie verslag met veel belangstelling en geniet van alle foto's.
    Doordat ik op die manier jullie reis volg lijkt het wel alsof jullie dichterbij zitten dan in Zeeland.Geniet nog maar van de tijd die jullie te gaan hebben in India!groetjes Mirjam

• 07 Oktober 2009 - 07:47

Eeuwijkjes:

Hai, dacht al dat er wat mis was, omdat we effe niks hoorden, maar communicatie vanuit India is waarschijnlijk moeilijker. Leuk om jullie zo te volgen, de foto's te zien en zo een stukje mee te gluren in India. Zouden daar ook nog wel eens rond willen kijken, iedere keer als we naar SL gaan zeggen we dat we het nu gaan doen, maar........nog steeds dus niet gebeurd.
    Zal daar vast heter en droger zijn dan in SL en nog viezer!! Genietse en sla het op je harde schijf op.