Dag 39, Jaipur…De roze stad - Reisverslag uit Jaipur, India van madelon van liere - WaarBenJij.nu Dag 39, Jaipur…De roze stad - Reisverslag uit Jaipur, India van madelon van liere - WaarBenJij.nu

Dag 39, Jaipur…De roze stad

Door: coen

Blijf op de hoogte en volg madelon

19 Oktober 2009 | India, Jaipur

12-10-2009

Sochtens zijn we Pushkar gaan bezoeken omdat we daar gisteren geen puf voor hadden.
Een gids liet ons het stadje zien, en nam ons mee naar de Brahma tempel. Het schijnt ongeveer de enige tempel in zijn soort te zijn in de hele wereld, wat het erg speciaal maakt. Er word niet gebeden en er worden geen rituelen uitgevoerd. Er mochten ook geen foto’s gemaakt worden, maar dat was achteraf ook niet echt zonde. De tempel is lang niet zo versierd of kleurrijk als iedere andere tempel die we al bezocht hadden. Het verhaal er achter is enkel de reden dat de tempel zo speciaal is voor de Hindoes.
Van de tempel zijn we naar een bijzonder “heilig” meer geweest waar er vele rituelen en gebeden uitgevoerd worden. Het meer was al lange tijd bijna uitgedroogd, en ze waren druk bezig met uitgraven op het moment dat wij er waren. Er worden in iedere stad vele manieren gezocht op je te bedriegen, maar in Pushkar is dat vooral door nep priesters die je proberen te bekeren en voornamelijk geld afhandig te maken.
Het stadje stelt voor de rest helemaal niet zoveel voor, alleen tijdens de kamelen markt word het en gekke huis. Het stadje van normaal 15.000 inwoners word overspoeld door 200.000 kopers, verkopers en belangstellende waar alleen al rond de 5.000 kamelen verhandeld worden.
We missen eigenlijk maar net het hele spektakel omdat het hele gebeuren gepland staat op 25 oktober.

Van Pushkar gingen we verder naar Jaipur (1.200.000 inwoners). We kunnen niet wachten om aan te komen, want dit is de stad voor koopverslaafden. En koopverslaafd zijn we. Madelon heeft zich al dagen in moeten houden met het idee dat het in Jaipur beter en goedkoper is en dat kunnen we dan nu eindelijk zelf ervaren. Het was maar een reis van 3 uur, alleen het uitzicht was weer droog en dor helaas.

In de stad aangekomen werden we door een gids rondgeleid. Zo zijn we naar een plaats gegaan waar ze meet apparatuur gebouwd hadden om de tijd te berekenen, de sterren te lezen en te zien welke horoscoop er op dit moment is.
Het schijnt dat hier de grootste zonnewijzer van de wereld staat. En dat hij op 2 seconden precies af te lezen is. Dat het de grootste is geloof ik gelijk, maar dat hij op 2 seconden af te lezen lijkt me dan weer wat overdreven.
We zijn nog naar the city palace gegaan, welke we ook wel hadden kunnen overslaan. Het enige grappige aan het verhaal is dat de koning er nog steeds woont. En om een beetje inkomen te houden, mag je tegen betaling binnen komen kijken.

Er is nog wel een heel mooi paleis in een meer gebouw. Of eigenlijk is het meer aangelegd na het bouwen van het paleis, maar het is een waar plaatje. Er word gezegd dat ze er nu een hotel van willen gaan maken.

Tegen de avond zijn we nog naar een klerenmaker geweest omdat ik een maat pak wil laten maken. Na een hoop wikken en wegen zijn we uiteindelijk toch tot een deal gekomen. Voor 130 euro koop ik nu een mooi driedelig pak van goede kwaliteit. Madelon kon helaas niet slagen, maar ze zal de schade nog wel inhalen denk ik.

Onze kamer is echt perfect geregeld. Lekker groot, WiFi op de kamer en een groot bad.
We blijven hier 2 nachten, dus kom maar op.

• 19 Oktober 2009 - 15:36

Esther:

Eindelijk weer wat luxe! Haha dat zal wel super zijn, weer op internet, weer lekker in bad, shoppen... dan krijg je er weer wat meer izn in denk ik:)